lördag 19 januari 2008

Namn, Tyskland och Lidl

Min namnsdag, den första som kom ihåg att gratulera mig på min namnsdag var Cornelia! (Kallas numera för Conne), tack Conne du är en sann vän.

Till Er andra lite mer slarviga som inte håller reda på dagarna vill jag informera enligt följande:

Dagens Namn: Henrik Ett forntyskt namn med betydelsen hemmets härskare.

Det finns 60565 män som har förnamnet Henrik. Av dessa har 30795 namnet Henrik som tilltalsnamn/förstanamn.

Ett tyskt namn, kan det vara därför jag sökte mig till Lidl?
Ett tyskt namn, kan det vara därför jag jobbar på Ilmonte?
Ett tyskt namn, kan det vara därför jag kör Golf?
Ett tyskt namn, kan det vara därför jag gillar tysk öl?
Ett tyskt namn, kan det vara därför jag gillar Berlin?

Svaret ligger begravt i de dunkla bergens dimmor (ett bra ställe tror jag).

Slut på namnsdagen och åter till Tyskland och Berlin, jag tror inte att Tyskland är bara Lidl, Ilmonte, Golf eller Öl.
Berlin däremot är en del av Tyskland, till och med huvudstad i landet! Berlin är även staden där min bror (mellan brodern) Thompa bor. Att besöka Thompa i Berlin är alltid trevligt, det finns massor av historia i staden och dess omgivningar. Kulinariska upplevelser är också något man kan njuta av i Berlin, senast var det en Italiensk restaurang som heter ”Anna e Bruno” http://www.ana-e-bruno.de , smakupplevelser som anklever och tryffel stod på menyn.
Historia
Vi var på ”Deutsch-Russisches Museum Berlin-Karlshorst”, ett museum från den Ryska tiden. Karlshorst är nog mest känt som platsen för tyskarnas kapitulation den 8 maj 1945, mot den ryska armen. Tyskarnas kapitulation den 7 maj 1945, mot den brittiska och den amerikanska armen gjordes i Reims (Frankrike - Champagne).

LIDL
Vem köper en våtdräkt på Lidl?

Inga kommentarer: