onsdag 9 januari 2008

Sömnlöshet

Efter en kort tid ( VIKTIGT! – En kort tid! )med olika typer

av nedstämdhet har jag nu bestämt mig för att 2008 skall

bli ett framtidens år.

Därför vill jag dela med mig av följande:

Det är viktigt att sova!

Sömnstörningar är dessutom en riskfaktor

för depression och utbrändhet.


Vi svenskar sover allt mindre. De senaste tio åren har de

sjukrapporterade sömnstörningarna fördubblats. Störst är

ökningen bland unga.

Då jag inte till hör kategorin unga längre, ja det är sant jag

är nu mera vuxen och får kalla mig oung =

det närmaste man kommer en beskrivning av en som inte är ung.

Sömn tips:

Se till att det är riktigt mörkt i sovrummet.

Det ska vara tyst där du sover. Att titta på tv i sängen är ingen bra idé.

Rummet ska vara svalt, helst mellan 14 och 18 grader.

1 kommentar:

Åkroken sa...

Bah! Jag har hittat ett fel! 14-18 grader är inte mänskligt, tror att du har hittat detta i ett infoblad om primater, dock inte människor.../Annett